Sander ruilde zijn auto in voor deelvervoer.
Toen de auto van Sander Woertman kapotging besloot hij geen nieuwe te kopen, maar over te stappen op een deelauto. Hij deelt zijn ervaringen: “Probeer het een keer en ervaar ook het gemak!”
Waarom heb je de auto de deur uit gedaan?
“Je eerste gedachte bij een kapotte auto is een nieuwe kopen. Wij voelden ons daar niet goed bij vanwege het milieu. Ik vind ook dat minder auto’s op straat de buurt mooier en fijner maakt. Maar ja, dan moet je wel zelf het goede voorbeeld geven.”
Dus stapten jullie over op een deelauto. Was dat een grote stap?
“Ja en nee. Beginnen is eenvoudig: je downloadt de app, meldt je aan en klaar. Toch is de overstap van een eigen auto op deelauto ook eng, want je levert de vrijheid in van altijd een eigen auto hebben. Inmiddels is het voor ons heel normaal dat de auto niet meer voor deur staat, maar dat je een klein stukje moet lopen.”
Hoe zit het met de kosten?
“Toen we voor het eerst een auto huurden en 50 euro moesten betalen, schrokken we wel. Het voelde heel duur. Maar als je het regelmatig doet, kun je flink besparen. Door een maandabonnement te nemen bijvoorbeeld. Dat scheelt zo 25 procent. Voor vakanties kun je op internet zoeken naar aanbiedingen van verhuurbedrijven in de buurt. En vergis je niet: een eigen auto heeft allerlei verborgen kosten waar je niet bij stilstaat. Je tankt af en toe en ziet het bonnetje, maar je houdt geen rekening met kosten als onderhoud, afschrijving en belastingen. Zet maar eens op een rij wat alle, maar dan ook álle kosten van je auto zijn. Daar schrik je echt van.”
Dus jij zegt: wil je besparen, doe de auto de deur uit?
“We hebben bijgehouden hoeveel geld we bespaarden: 1.750 euro in een jaar! Het beeld dat deelauto’s duur zijn, klopt dus niet. Ik denk dat mensen die lastig rond kunnen komen baat kunnen hebben bij deelvervoer.”
‘Twijfel je of deelvervoer iets voor je is? Probeer het eens!’
Welke voordelen heb jij verder ervaren?
“Het is heel relaxed. Je hebt geen gedoe met verzekeren, je hoeft niet naar de apk, de deelauto wordt schoongemaakt. Het is ook gezonder, omdat je sneller de fiets pakt, bijvoorbeeld naar Scheveningen. Als ik doortrap ben ik er binnen drie kwartier, terwijl het met de auto ook 35 minuten is. Zo veel sneller is de auto uiteindelijk ook niet.”
Is een deelauto ook wel eens lastig?
“Ja, je bent minder flexibel, bijvoorbeeld als je spontaan weg wilt. Het is een keer gebeurd dat alle deelauto’s in de buurt in gebruik waren. Toen moest ik de binnenstad in fietsen voor een auto. Maar als je een dag van tevoren reserveert, dan is er 9 van de 10 keer gewoon één beschikbaar. Je moet er even naartoe lopen of fietsen, maar dat is eigenlijk ook wel lekker.”
Denk je dat een deelauto voor iedereen geschikt is?
“Het eerlijke antwoord? Nee. Als je met de auto naar je werk moet of veel familie ver weg hebt, kan ik me voorstellen dat het lastiger wordt. Wij hadden die ruimte gelukkig wel. Aan de andere kant: als je een keer per maand op familiebezoek in Maastricht moet, dan is huren goedkoper dan de trein.”
Wat is jouw toekomstbeeld voor vervoer?
“In Delft wonen veel mensen langs mooie grachten en aan pleintjes, maar ze zien alleen blik voor de deur. Dat is toch zonde! Als er meer deelauto’s komen en de parkeerdruk afneemt, dan krijg je vanzelf meer ruimte voor spelende kinderen. Meer ruimte en uitzicht voor de deur, dat zou toch fijn zijn?”
Welke tip heb je voor andere Delftenaren?
“Twijfel je of deelvervoer iets voor je is? Probeer het eens! We zien duurzaam vaak als probleem: minder, duurder, moeilijker. Maar het kan juist geld opleveren en je leven prettiger maken. Ik hoor veel enthousiaste verhalen van mensen die zijn overgestapt op deelvervoer. Dus mijn advies: ga ook die ervaring opdoen!”